31.05.2020, 16:48

Fotoğrafçı Olmak: Dünyanın Görsel tarihini Yazmaktır..

Fotoğrafın görsel algı oluşturmaktaki gücü düşünülerek bu hafta kitap önerilerimizde fotoğraf ve fotoğrafın ideolojisi üzerine yazılmış kitaplara odaklanacağız.

Fotoğraf kartının üstüne düşürülecek görüntünün nasıl istif edileceği ile yakından ilgilenenler "Peki ama niye böyle?" sorusunun cevabını pek merak etmediler. Dogmatik bir kabullenmeyle ve tevekkül içinde, iki boyutlu düzlem üstüne imgeleri yerleştirmek için estetiğin ilahi kuralları bulunduğuna iman etmiş durumdalar. Amaç "Güzel bir görüntü yaratmak. Güzel’in kuralları ise zaten belli, üstelik evrensel ve değişmez" Bu zihniyet totaliter aklın ve dünyanın kültürel zenginliklerinden habersiz batı merkezli estetik algının köhnemiş akademik tezahüründen daha fazlası değil ne yazık ki… (1)

Bu algının kırılması için fotoğrafa ilgi duyan kişinin öncelikle “etik, fotoğrafçının ideolojisi, gerçeklik, sanat ve estetik üretim”   kavramları üzerine derinlikli okumalar yapması gerekiyor. Bu kavramların sorgulandığı ve yanıtlar arandığı kitapların sayısı az da olsa okunmaya değer.

BAŞKALARININ ACISINA BAKMAK

Susan Sontag, Agora Kitaplığı, Mart 2004

"Savaşın ve dehşetin yüzünü sergileyen fotoğraflara bakmaya ne kadar dayanabilirsiniz?"

Alman Yayıncılar Birliği'nin Frankfurt barış ödülüne layık gördüğü Susan SONTAG’ın “Başkalarının Acısına Bakmak” adlı kitabı imgelerin insanların üzerindeki etkileri ve medyanın bu konudaki yerinden bahsediyor. Acının seyirlik bir malzeme haline dönüştüğü yüzyılımızda, internet sitelerinden ya da televizyonlardan canlı canlı izlediğimiz savaş görüntülerinin kurbanı, görüntüleyeni (fotoğrafçı) ve güven dolu evinin içinde izleyeni arasındaki ilişkileri sorguluyor. Savaş fotoğraflarından yola çıkan yazar görüntü ve gerçeklik, gerçekliğin algısı gibi kavramları sorguluyor. Acının bir tüketim maddesi haline geldiği günümüzde,  güvenlikli sitelerinde oturan insanın izlediği bir savaş görüntüsünü birkaç saniyede tüketip bir tuş yardımı ile diğer görüntüye geçmesinin ardındaki nedenleri sorguluyor. Kitabın en can alıcı yanı ise  sürekli acıyı izleyen ama şoku eyleme dönüşmeyen insanın bunu nasıl başarabildiğinin ve neden bir şeyler yapmadığının peşine düşmesi.

BELGESEL FOTOĞRAF VE FOTORÖPORTAJ          

Özcan Yurdalan, Agora Yayınevi

Türk fotoğrafı diye bir şey vardır. "Her tür gerçeklikten güzellikler yaratma ekolünün adı Türk fotoğrafıdır."

1980 Sonrası Türkiye fotoğrafının eksenine estetikçi bir anlayış yerleşti ve fotoğrafı sadece pazara imaj üreten bir alan ya da boş vakitleri değerlendiren hoş bir uğraş olarak gören bir fotoğrafçı topluluğu ortaya çıktı. "Türk fotoğrafı diye bir şey vardır. Her tür gerçeklikten güzellikler yaratma ekolünün adı Türk fotoğrafıdır." diyen yazar kitabın girişine eklediği  "Bu kitap fotoğraf makinesinin işleyişi ve ayarlarından değil, fotoğrafçının düşünce ve davranışlarından söz eder." cümlesiyle Belgesel Fotoğrafın ve Foto röportajın metodolojisi ile ilgili temel sorulara yanıtlar arıyor. Haber fotoğrafçılığı, Belgesel fotoğrafçılık, gezi fotoğrafçılığı gibi her tür fotoğrafı, fotoğrafın bir dili olarak gören yazar bu türler arasındaki metodolojik, düşünsel, estetik farkları başarıyla ortaya koyuyor.Yurt içinde yaptığı çok sayıda belgesel fotoğraf atölyelerine kaynaklık eden kitap Belgesel fotoğraf konusunda başucu kitabı olma özelliğini uzun yıllar koruyacak biri görünüyor. 

FOTOĞRAFÇI OLMAK ÜZERİNE                             

David Hurn, Espas Kuram Sanat Yayınları

Bir "Nasıl yapmalı" kitabı

Magnum fotoğrafçılarından David Hurn ve Bill Jay arasındaki sıkı dostluğun yansımalarınını gördüğümüz kitap, iki dostun fotoğraf ve fotoğrafçılık üzerine yaptığı içten bir söyleşi şeklinde ortaya çıkmıştır. Fotoğrafçı olmanın ön koşulu olarak öncelikle sağlam bir düşünsel ve  teorik altyapı gerekliliğinin vurgulandığı kitapta ; teknik ve pratik bilgiler üzerine de samimi yorumlarda bulunuluyor. Fotoğrafçılığın,  elindeki tele objektiflerle ve teknik araçlarla  kitle üzerinde bir egemenlik kurma  aracına dönüşmeye başladığı günümüzde, gerçek bir fotoğrafçının taşıması gereken etik değerler, teorik bilgiler üzerine  büyük iddialarda bulunmadan içlerini döküyorlar. "Fotografik Deneme, Bir konu seçmek, Tekil fotoğraf çekmek, Kontaklar yaratmak, Fotoğraf makineleri ayakkabılar ve diğer temel şeyler,Fotoğrafa ilişkin bazı mitler" gibi alt başlıklardan oluşan kitap,  yeni başlamış bir amatörden, çalışma disiplinini gözden geçirmeyi düşünen profesyonel bir fotoğrafçıya kadar değişik seviyelerdeki ilgililere hitap eden, samimi hoş bir dile de sahip.

ÇAĞIMIZIN TANIKLARI (Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor)  

Ken Light, Espas Kuram Sanat Yayınları

"Fotoğraflar sorunları ekonomik raporlardan daha iyi ifade eder" Sebastião Salgado

Kitap, Ken Light’ın kişisel tanıklıkları doğrultusunda dünyada neler olup bittiğini kendi gözlerinden ışık aracılığıyla kâğıda aktaran ve bir anlamda öykü anlatıcıları diyebileceğimiz 18 Belgesel fotoğrafçı ve 4 editör ile yaptığı söyleşilerden oluşuyor. Belgesel fotoğrafçının filmlerdeki gibi romantik bir aksiyon adamı olmayıp, yaşadığı dünyayı anlamaya ve anlatmaya çalışan, bazen ülkesinden kaçmak zorunda kalan, bazen yıllarca hapishanelerde yatan bir görsel tarihçi olduğunu gösteren söyleşiler, üstünde düşünülerek okunmalı. "Toplumsal belgesel fotoğrafçılık geleceğe geçmişten bir bakış açısı, mülksüzleştirilmişlere de bir ses sunar. Tüm yayınlanan fotoğrafların eğlence ve ünlüler dünyasını anlattığı, bireysel ifadenin büyük medya şirketlerince boğulduğu bir zamanda belgesel fotoğrafçılık bir çağa tanıklık etme sorumluluğunu üstlenmiştir. Elinde bir fotoğraf makinesi ve birkaç rulo film olan bir insanın hâlâ güçlü ve dayanıklı bir sese sahip olması beni hayran bırakıyor"  diyen Ken Light’ın yaptığı söyleşilerden çıkan önemli bir sonuç, belgesel  fotoğrafçıyı harekete geçiren sebebin "şöhret olmak, para kazanmak" değil, toplumsal sorumluluk, kurulu düzene baş eğmemek ve ideolojik tutum olduğu görülüyor.

FOTOĞRAFÇIYA FISILTILAR

İlker Maga, YGS Yayınları

Fotoğraf görsel bir anlatım dilidir, anlamayan anlatamaz.

Yazar, fotoğrafın yaşamla ilişkilenmesine ve fotoğraf dünyasına dair bir çok başlık üzerine ilk bölümde kendi yaşam imbiğinden geçirdiği birikimlerini, ikinci bölümünde dünya fotoğrafının ustalarından derlediği görüşleri ele almış. Yazar; fotoğrafçıyı, evrensel, sokağın diline sahip, yaşamın karşısında taraf olabilen olarak tanımlıyor ve nasıl ki fotoğrafta ışık olmazsa olmazlardan biriyse, bu kitapta da insan fotoğrafın olmazsa olmazlarından biridir diyerek son dönemlerdeki teknik ve kalıplaşmış fotoğraf algısına karşı tavır alıyor. Kitapta ele alınan başlıklar ise "Fotoğrafçı, Fotoğrafın konusu, Fotoğrafın tarzı, Fotoğrafta Amatörlük –Profesyonellik, Siyah-beyaz ve renkli, Fotoğraf Makinesi ve Teknik, Röportaj-portre ve kompozisyon, An ve Anı” olarak karşımıza çıkıyor. Kitabın üzerine oturduğu düşünsel temel ise sanırım şu cümle ile özetlenebilir.  

Sadece fotoğraftan anladığını ya da sadece fotoğrafla ilgilendiğini söyleyen insan aslında hiçbir şeyden anlamıyor demektir.”

****(1) Özcan Yurdalan

Yorumlar (0)
17
parçalı bulutlu
banner17
Günün Karikatürü Tümü
Günün Anketi Tümü
Bergama İl Olmalı mı?
Bergama İl Olmalı mı?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 35 96
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 35 58
4. Başakşehir 35 55
5. Beşiktaş 35 54
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 35 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 35 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 35 44
12. Samsunspor 35 42
13. Kayserispor 35 41
14. Ankaragücü 35 39
15. Karagümrük 35 37
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 35 35
18. Hatayspor 35 34
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 35 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 33 72
2. Göztepe 33 69
3. Sakaryaspor 33 57
4. Bodrumspor 33 56
5. Ahlatçı Çorum FK 33 56
6. Kocaelispor 33 55
7. Bandırmaspor 33 50
8. Boluspor 33 50
9. Gençlerbirliği 33 50
10. Erzurumspor 33 44
11. Manisa FK 33 40
12. Ümraniye 33 40
13. Keçiörengücü 33 39
14. Tuzlaspor 33 37
15. Adanaspor 33 36
16. Şanlıurfaspor 33 35
17. Altay 33 9
18. Giresunspor 33 7
Takımlar O P
1. Arsenal 36 83
2. M.City 35 82
3. Liverpool 36 78
4. Aston Villa 36 67
5. Tottenham 35 60
6. Newcastle 35 56
7. Chelsea 35 54
8. M. United 34 54
9. West Ham United 36 49
10. Bournemouth 36 48
11. Brighton 35 47
12. Wolves 36 46
13. Fulham 36 44
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 36 37
16. Brentford 36 36
17. Nottingham Forest 36 29
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 36 24
20. Sheffield United 36 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 87
2. Girona 34 74
3. Barcelona 34 73
4. Atletico Madrid 34 67
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 34 54
7. Real Betis 34 52
8. Valencia 34 47
9. Villarreal 34 45
10. Getafe 34 43
11. Deportivo Alaves 34 41
12. Sevilla 34 41
13. Osasuna 34 39
14. Las Palmas 34 37
15. Celta Vigo 34 34
16. Rayo Vallecano 34 34
17. Mallorca 34 32
18. Cadiz 34 26
19. Granada 34 21
20. Almeria 34 17

Gelişmelerden Haberdar Olun

@