14.08.2023, 13:34

B R E C H T

"Öyle yazarlarım var ki yıllar boyu peşimi bırakmıyorlar, peşlerini bırakmıyorum.

İşte Nazım Hikmet,

Aziz Nesin; işte Brecht... Tanışmamız 60’lı yıllar... İlk Brecht oyunum, Ankara Sanat Tiyatrosu’nda Asaf Çiyiltepe’nin yönettiği "Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi", yıl 1966...

Bir önceki oyunuma Nazım Hikmet'le 35 yıl demiştim.

Demek ki bu yıl da Bertolt Brecht'le 46 yıl diyebilirim. Gene uzun bir yolculuk...

Berlin'e gidip onun tiyatrosu Berliner Ensemble'la tanışmam, Zeliha Berksoy'la birlikte sürekli doğuya geçip Brecht oyunlarını defalarca izleyişimiz, ardından Dostlar Tiyatrosu’nun kuruluşu... Mehmet Akan'la birlikte kotardığımız, Kafkas Tebeşir Dairesi'nden yola çıkarak Osmanlı dönemine, Celali isyanları ortamına uyarlanan Feleknaz Hatun ile Gülizar Kızın Analık Davası...

1978 yılında Brecht'in şiir, şarkı ve öykülerinden oluşturduğum ilk gösteri, Zeliha Berksoy'la birlikte oynadığımız Brecht Kabare...

İki yıl sonra Mehmet Ulusoy'un olağanüstü yorumuyla Kafkas Tebeşir Dairesi...

1983 yılında 12 Eylül karanlığını delip aydınlatan Galileo Galilei...

Baskının en yoğun olduğu günlerde Baro Han'daki tiyatromuzu bir direniş merkezine dönüştüren oyun...

Ardından yeniden şiirlere, şarkılara dönüş ve ilk Ben Bertolt Brecht...

Ve 87 yılında Dostlar Tiyatrosu'nun son büyük Brecht yapımı olan Bay Puntila ile Uşağı Matti...

1997'de Zeliha Berksoy için uyarladığım 'Yosma'... Brecht'le olan tüm uzun yolculuğumuz boyunca Zeliha Berksoy hep yanımdaydı.

Brecht'in şarkılarını Türkiye'de tanıtan, yıllar boyu Kurt Well'ların, Hans Eissler'lerin vazgeçilmez, üstün yorumcusu hep oydu.

Onun tiyatromuza katkılarını unutmak mümkün değil.

Yosma'dan bu yana, 'Yaşasın Savaş' adlı gösterimizdeki alıntıları saymazsak 15 yıl Brecht'siz bir tiyatro yaşamım oldu.

Onun için şimdi Brecht zamanı diyorum.

Marks'ın Dönüşü'nden sonra bu da Brecht'in Dönüşü olsun.

Onun o sivri dilini özledik. Düşünmeyi keyfe, eğlenceye dönüştüren zekasını, gülmece dehasını özledik.

İnsanın gözünü açan, ufkunu genişleten, sorduğu sorularla kışkırtan, uyaran, baştan çıkaran yazarımızı yeniden sahneye davet ediyoruz. Günümüz üstüne söyleyeceklerini dinleyelim.

Bir de onun gözüyle bakalım:

Nereye gidiyoruz?

Brecht'in şiirleri, şarkıları epey uğraştırdı bizi. 1978'de Brecht Kabare, Ankara turnesinde yasaklandı.

12 Eylül döneminde sahnelediğimiz Nazım Hikmet, Haldun Taner ve Aziz Nesin’in yapıtlarının yanı sıra Brecht'in şiir ve şarkılarının yer aldığı 'Her Gün Yeni Baştan' yasaklandı.

Bakalım bu kez Brecht usta ülkemizde nasıl karşılanacak?

Hınzır yazarımız sanki bugünleri, bizleri düşünerek yazmış kimi şiirlerini. 'Baskının arttığı günlerde karar verdi bizimki/ ekmeğinden olmamak için ağzını sıkı tutacaktı' diyor. 'İnsanların nasıl alınıp satıldığını gördüm insan pazarlarında' diyor.

İsyan ediyor:

'Bozuk adalet yeter artık.

Acemi ellerde yoğrulan, iyi pişmemiş adalet yeter.

Yeter dura dura bayatlayan adalet'."

****

Tiyatromuzun

Devler'inden

Genco Erkal, 20. yüzyıl Alman şiirinin ve tiyatrosunun en önemli isimleri arasında sayılan

Şair Tiyatro Yazarı ve Yönetmeni Bertolt Brecht 'i oynadığı oyununu böyle aktarır...

Brecht’in ta­nın­ma­sın­da Genco Erkal’ın katkıları çok büyüktür... 

****

Avrupa savaş sonrası tiyatrosunun en önemli isimlerinden biridir

Brecht.

Marksizmden beslenir.

Yine Avrupa’daki tiyatro prodüksiyonunun gelişimindeki en büyük etkilerden biri olarak kabul edilmiştir eleştirmenlere göre...

Yaratıcı bir donanıma sahiptir o!

Onun tiyatrosu bir politik kurum sayılır.

Tarzı; bilim çağının tiyatrosunu yapmaktır.

Evrensel bir yazardır.

Ya­pıt­la­rı onca dile çevrilmiştir.

Oyunları dünyanın her yerinde sahnelenir ve oy­na­nır.

****

Brecht'in sözleri de popülerdir;

*Önce ekmek, sonra ahIak.

*Her insan kendi adasında yaşar.  

*Sen kazandın ama ben haklıydım. 

*YazıkIar oIsun kurtarıcı bekIeyenIere!  

*Hiç bir iIerIeme mantığa geri dönüş kadar zor değiIdir.

*ÖzgürIük neye yarar, yaşarsa bir arada özgürIerIe tutsakIar.

KurtuIuş yok tek başına, ya hep beraber ; ya da hiç birimiz.. !

*Hiçbir şey biImeyen cahiIdir, ama biIip de susan ahIaksızdır.

*Sofradan en fazla payı alanlar, Bize KANAATKAR olmayı öğretiyor.  

*Banka soymak acemi işidir. Gerçek profesyoneller banka kurarlar!

*İnsana yararIı buIuşIar bastırıIır. Ona zarar verenIer ise destekIenir.

*İşçi sınıfının insanlığa karşı hiçbir borcu yoktur. İnsanlık ona borçludur.

*Mücadele eden yenilgiye uğrayabilir, mücadele etmeyen zaten yenilmiştir. 

*Unutmayın, bir ip koptuğunda yeniden bağlanabilir, ama eskisi gibi çekmez.  

*Sanat gerçekliğe tutulan ayna değil, onu şekillendirmek için kullanılan çekiçtir.  

*Hatalar kötü değil.

Onları düzeltmemek bile kötü değil.

Kötü olan, onları gizlemektir.  

*Haksızlık her yerde ve her zaman olduğu için, haklılığın karakter özelliklerini taşımaya başlar.  

*Yazarlar, hükümetlerin savaş yaptıkları kadar hızlı yazamazlar, çünkü yazmak düşünmeyi gerektirir.  

*Sizler şu an batmakta olan geminin duvarlarına çiçek resimleri yapıyorsunuz ve bunun adına sanat diyorsunuz.

*Barış, insandan yana oIan tüm çabaIarın, tüm üretimin, yasama sanatını da içermek üzere tüm sanatIarın temeIidir.

*Büyük sıçrayışı gerçekIeştirmek isteyen, birkaç adım geriye gitmek zorundadır.

Bugün yarına dünIe besIenerek yoI aIır.

*Büyüyecek!

Mülk sahiplerinin mülklerive mülksüzlerin sefaleti. Yönetenlerin söylevlerive yönetilenlerin suskunluğu...

*Mizahın oImadığı bir üIkede yaşamak kötüdür. Fakat çok daha kötü oIan, mizahsız yaşayamayacağın bir üIkede yaşamaktır.

****

Bertholt Brecht...

Tiyatro tarihinde bir dönüm noktası oluşturandır.

67 yıl önce aramızdan ayrılan Brecht’i,

Can Yücel 'in çevirisini yaptığı

“Güzel şeydir/ sınıf kavgasında ortaya çıkıp konuşmak/ yalın bir sesle yığınları kavgaya çağırmak/ zalimi ezmek, mazlumu ayağa kaldırmak…” dizeli şiiri ile analım...

Yorumlar (0)
17
parçalı bulutlu
banner17
Günün Karikatürü Tümü
Günün Anketi Tümü
Bergama İl Olmalı mı?
Bergama İl Olmalı mı?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 36 99
2. Fenerbahçe 36 93
3. Trabzonspor 37 64
4. Başakşehir 37 58
5. Beşiktaş 37 56
6. Kasımpasa 37 53
7. Alanyaspor 37 51
8. Sivasspor 37 51
9. Rizespor 37 50
10. Antalyaspor 37 48
11. A.Demirspor 37 44
12. Samsunspor 37 43
13. Kayserispor 37 42
14. Konyaspor 37 41
15. Gaziantep FK 37 41
16. Ankaragücü 37 40
17. Hatayspor 37 38
18. Karagümrük 37 37
19. Pendikspor 37 37
20. İstanbulspor 37 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 37 88
2. Arsenal 37 86
3. Liverpool 37 79
4. Aston Villa 37 68
5. Tottenham 37 63
6. Chelsea 37 60
7. Newcastle 37 57
8. M. United 37 57
9. West Ham United 37 52
10. Brighton 37 48
11. Bournemouth 37 48
12. Crystal Palace 37 46
13. Wolves 37 46
14. Fulham 37 44
15. Everton 37 40
16. Brentford 37 39
17. Nottingham Forest 37 29
18. Luton Town 37 26
19. Burnley 37 24
20. Sheffield United 37 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 36 93
2. Barcelona 36 79
3. Girona 36 75
4. Atletico Madrid 36 73
5. Athletic Bilbao 36 62
6. Real Sociedad 36 57
7. Real Betis 36 56
8. Villarreal 36 51
9. Valencia 36 48
10. Deportivo Alaves 37 45
11. Getafe 37 43
12. Sevilla 36 41
13. Osasuna 36 41
14. Las Palmas 36 38
15. Rayo Vallecano 36 38
16. Celta Vigo 36 37
17. Mallorca 36 36
18. Cadiz 36 32
19. Granada 36 21
20. Almeria 36 17

Gelişmelerden Haberdar Olun

@