31.05.2020, 16:48

Fotoğrafçı Olmak: Dünyanın Görsel tarihini Yazmaktır..

Fotoğrafın görsel algı oluşturmaktaki gücü düşünülerek bu hafta kitap önerilerimizde fotoğraf ve fotoğrafın ideolojisi üzerine yazılmış kitaplara odaklanacağız.

Fotoğraf kartının üstüne düşürülecek görüntünün nasıl istif edileceği ile yakından ilgilenenler "Peki ama niye böyle?" sorusunun cevabını pek merak etmediler. Dogmatik bir kabullenmeyle ve tevekkül içinde, iki boyutlu düzlem üstüne imgeleri yerleştirmek için estetiğin ilahi kuralları bulunduğuna iman etmiş durumdalar. Amaç "Güzel bir görüntü yaratmak. Güzel’in kuralları ise zaten belli, üstelik evrensel ve değişmez" Bu zihniyet totaliter aklın ve dünyanın kültürel zenginliklerinden habersiz batı merkezli estetik algının köhnemiş akademik tezahüründen daha fazlası değil ne yazık ki… (1)

Bu algının kırılması için fotoğrafa ilgi duyan kişinin öncelikle “etik, fotoğrafçının ideolojisi, gerçeklik, sanat ve estetik üretim”   kavramları üzerine derinlikli okumalar yapması gerekiyor. Bu kavramların sorgulandığı ve yanıtlar arandığı kitapların sayısı az da olsa okunmaya değer.

BAŞKALARININ ACISINA BAKMAK

Susan Sontag, Agora Kitaplığı, Mart 2004

"Savaşın ve dehşetin yüzünü sergileyen fotoğraflara bakmaya ne kadar dayanabilirsiniz?"

Alman Yayıncılar Birliği'nin Frankfurt barış ödülüne layık gördüğü Susan SONTAG’ın “Başkalarının Acısına Bakmak” adlı kitabı imgelerin insanların üzerindeki etkileri ve medyanın bu konudaki yerinden bahsediyor. Acının seyirlik bir malzeme haline dönüştüğü yüzyılımızda, internet sitelerinden ya da televizyonlardan canlı canlı izlediğimiz savaş görüntülerinin kurbanı, görüntüleyeni (fotoğrafçı) ve güven dolu evinin içinde izleyeni arasındaki ilişkileri sorguluyor. Savaş fotoğraflarından yola çıkan yazar görüntü ve gerçeklik, gerçekliğin algısı gibi kavramları sorguluyor. Acının bir tüketim maddesi haline geldiği günümüzde,  güvenlikli sitelerinde oturan insanın izlediği bir savaş görüntüsünü birkaç saniyede tüketip bir tuş yardımı ile diğer görüntüye geçmesinin ardındaki nedenleri sorguluyor. Kitabın en can alıcı yanı ise  sürekli acıyı izleyen ama şoku eyleme dönüşmeyen insanın bunu nasıl başarabildiğinin ve neden bir şeyler yapmadığının peşine düşmesi.

BELGESEL FOTOĞRAF VE FOTORÖPORTAJ          

Özcan Yurdalan, Agora Yayınevi

Türk fotoğrafı diye bir şey vardır. "Her tür gerçeklikten güzellikler yaratma ekolünün adı Türk fotoğrafıdır."

1980 Sonrası Türkiye fotoğrafının eksenine estetikçi bir anlayış yerleşti ve fotoğrafı sadece pazara imaj üreten bir alan ya da boş vakitleri değerlendiren hoş bir uğraş olarak gören bir fotoğrafçı topluluğu ortaya çıktı. "Türk fotoğrafı diye bir şey vardır. Her tür gerçeklikten güzellikler yaratma ekolünün adı Türk fotoğrafıdır." diyen yazar kitabın girişine eklediği  "Bu kitap fotoğraf makinesinin işleyişi ve ayarlarından değil, fotoğrafçının düşünce ve davranışlarından söz eder." cümlesiyle Belgesel Fotoğrafın ve Foto röportajın metodolojisi ile ilgili temel sorulara yanıtlar arıyor. Haber fotoğrafçılığı, Belgesel fotoğrafçılık, gezi fotoğrafçılığı gibi her tür fotoğrafı, fotoğrafın bir dili olarak gören yazar bu türler arasındaki metodolojik, düşünsel, estetik farkları başarıyla ortaya koyuyor.Yurt içinde yaptığı çok sayıda belgesel fotoğraf atölyelerine kaynaklık eden kitap Belgesel fotoğraf konusunda başucu kitabı olma özelliğini uzun yıllar koruyacak biri görünüyor. 

FOTOĞRAFÇI OLMAK ÜZERİNE                             

David Hurn, Espas Kuram Sanat Yayınları

Bir "Nasıl yapmalı" kitabı

Magnum fotoğrafçılarından David Hurn ve Bill Jay arasındaki sıkı dostluğun yansımalarınını gördüğümüz kitap, iki dostun fotoğraf ve fotoğrafçılık üzerine yaptığı içten bir söyleşi şeklinde ortaya çıkmıştır. Fotoğrafçı olmanın ön koşulu olarak öncelikle sağlam bir düşünsel ve  teorik altyapı gerekliliğinin vurgulandığı kitapta ; teknik ve pratik bilgiler üzerine de samimi yorumlarda bulunuluyor. Fotoğrafçılığın,  elindeki tele objektiflerle ve teknik araçlarla  kitle üzerinde bir egemenlik kurma  aracına dönüşmeye başladığı günümüzde, gerçek bir fotoğrafçının taşıması gereken etik değerler, teorik bilgiler üzerine  büyük iddialarda bulunmadan içlerini döküyorlar. "Fotografik Deneme, Bir konu seçmek, Tekil fotoğraf çekmek, Kontaklar yaratmak, Fotoğraf makineleri ayakkabılar ve diğer temel şeyler,Fotoğrafa ilişkin bazı mitler" gibi alt başlıklardan oluşan kitap,  yeni başlamış bir amatörden, çalışma disiplinini gözden geçirmeyi düşünen profesyonel bir fotoğrafçıya kadar değişik seviyelerdeki ilgililere hitap eden, samimi hoş bir dile de sahip.

ÇAĞIMIZIN TANIKLARI (Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor)  

Ken Light, Espas Kuram Sanat Yayınları

"Fotoğraflar sorunları ekonomik raporlardan daha iyi ifade eder" Sebastião Salgado

Kitap, Ken Light’ın kişisel tanıklıkları doğrultusunda dünyada neler olup bittiğini kendi gözlerinden ışık aracılığıyla kâğıda aktaran ve bir anlamda öykü anlatıcıları diyebileceğimiz 18 Belgesel fotoğrafçı ve 4 editör ile yaptığı söyleşilerden oluşuyor. Belgesel fotoğrafçının filmlerdeki gibi romantik bir aksiyon adamı olmayıp, yaşadığı dünyayı anlamaya ve anlatmaya çalışan, bazen ülkesinden kaçmak zorunda kalan, bazen yıllarca hapishanelerde yatan bir görsel tarihçi olduğunu gösteren söyleşiler, üstünde düşünülerek okunmalı. "Toplumsal belgesel fotoğrafçılık geleceğe geçmişten bir bakış açısı, mülksüzleştirilmişlere de bir ses sunar. Tüm yayınlanan fotoğrafların eğlence ve ünlüler dünyasını anlattığı, bireysel ifadenin büyük medya şirketlerince boğulduğu bir zamanda belgesel fotoğrafçılık bir çağa tanıklık etme sorumluluğunu üstlenmiştir. Elinde bir fotoğraf makinesi ve birkaç rulo film olan bir insanın hâlâ güçlü ve dayanıklı bir sese sahip olması beni hayran bırakıyor"  diyen Ken Light’ın yaptığı söyleşilerden çıkan önemli bir sonuç, belgesel  fotoğrafçıyı harekete geçiren sebebin "şöhret olmak, para kazanmak" değil, toplumsal sorumluluk, kurulu düzene baş eğmemek ve ideolojik tutum olduğu görülüyor.

FOTOĞRAFÇIYA FISILTILAR

İlker Maga, YGS Yayınları

Fotoğraf görsel bir anlatım dilidir, anlamayan anlatamaz.

Yazar, fotoğrafın yaşamla ilişkilenmesine ve fotoğraf dünyasına dair bir çok başlık üzerine ilk bölümde kendi yaşam imbiğinden geçirdiği birikimlerini, ikinci bölümünde dünya fotoğrafının ustalarından derlediği görüşleri ele almış. Yazar; fotoğrafçıyı, evrensel, sokağın diline sahip, yaşamın karşısında taraf olabilen olarak tanımlıyor ve nasıl ki fotoğrafta ışık olmazsa olmazlardan biriyse, bu kitapta da insan fotoğrafın olmazsa olmazlarından biridir diyerek son dönemlerdeki teknik ve kalıplaşmış fotoğraf algısına karşı tavır alıyor. Kitapta ele alınan başlıklar ise "Fotoğrafçı, Fotoğrafın konusu, Fotoğrafın tarzı, Fotoğrafta Amatörlük –Profesyonellik, Siyah-beyaz ve renkli, Fotoğraf Makinesi ve Teknik, Röportaj-portre ve kompozisyon, An ve Anı” olarak karşımıza çıkıyor. Kitabın üzerine oturduğu düşünsel temel ise sanırım şu cümle ile özetlenebilir.  

Sadece fotoğraftan anladığını ya da sadece fotoğrafla ilgilendiğini söyleyen insan aslında hiçbir şeyden anlamıyor demektir.”

****(1) Özcan Yurdalan

Yorumlar (0)
17
parçalı bulutlu
banner17
Günün Karikatürü Tümü
Günün Anketi Tümü
Bergama İl Olmalı mı?
Bergama İl Olmalı mı?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 38 102
2. Fenerbahçe 38 99
3. Trabzonspor 38 67
4. Başakşehir 38 61
5. Kasımpasa 38 56
6. Beşiktaş 38 56
7. Sivasspor 38 54
8. Alanyaspor 38 52
9. Rizespor 38 50
10. Antalyaspor 38 49
11. Gaziantep FK 38 44
12. A.Demirspor 38 44
13. Samsunspor 38 43
14. Kayserispor 38 42
15. Hatayspor 38 41
16. Konyaspor 38 41
17. Ankaragücü 38 40
18. Karagümrük 38 40
19. Pendikspor 38 37
20. İstanbulspor 38 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 34 75
2. Göztepe 34 70
3. Sakaryaspor 34 60
4. Bodrumspor 34 57
5. Ahlatçı Çorum FK 34 56
6. Kocaelispor 34 55
7. Boluspor 34 53
8. Gençlerbirliği 34 51
9. Bandırmaspor 34 50
10. Erzurumspor 34 44
11. Ümraniye 34 43
12. Manisa FK 34 40
13. Keçiörengücü 34 40
14. Adanaspor 34 39
15. Şanlıurfaspor 34 38
16. Tuzlaspor 34 38
17. Altay 34 10
18. Giresunspor 34 7
Takımlar O P
1. M.City 38 91
2. Arsenal 38 89
3. Liverpool 38 82
4. Aston Villa 38 68
5. Tottenham 38 66
6. Chelsea 38 63
7. Newcastle 38 60
8. M. United 38 60
9. West Ham United 38 52
10. Crystal Palace 38 49
11. Brighton 38 48
12. Bournemouth 38 48
13. Fulham 38 47
14. Wolves 38 46
15. Everton 38 40
16. Brentford 38 39
17. Nottingham Forest 38 32
18. Luton Town 38 26
19. Burnley 38 24
20. Sheffield United 38 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 95
2. Barcelona 38 85
3. Girona 38 81
4. Atletico Madrid 38 76
5. Athletic Bilbao 38 68
6. Real Sociedad 38 60
7. Real Betis 38 57
8. Villarreal 38 53
9. Valencia 38 49
10. Deportivo Alaves 38 46
11. Osasuna 38 45
12. Getafe 38 43
13. Celta Vigo 38 41
14. Sevilla 38 41
15. Mallorca 38 40
16. Las Palmas 38 40
17. Rayo Vallecano 38 38
18. Cadiz 38 33
19. Almeria 38 21
20. Granada 38 21

Gelişmelerden Haberdar Olun

@